Kapsågar stor framgång i USA

Partner motorsågar

Motorsåg från Lesjöfors museum

1963 kom även en kapmaskin, K12, som baserades på Partner R12 och såldes under parollen ”Kapa kostnaden”. Det var i USA som inspirationen kom till att börja tillverka kapsågar för räddningsarbete. Det var pådrivet av Partners amerikanska importör som distributerade räddningsverktyg till brandkåren i Chicago, där fanns behovet av kapsågar. Partner K-12 FD blev en stor framgång och än idag är modellbeteckningen K som i kapsåg på Husqvarnas moderna efterträdare som marknadsförs som rescue saw. K12 och Partner har dessutom blivit ett varumärkesnamn för räddningskapsågar i USA.

Partners storhetstid
Partner firade stora framgångar under 1960-talet. Modellerna R16, R17 och R18 beskrivs som både genomtänkta och eleganta. Partner tog in Jan Wilsgaard, under många år chefsdesigner på Volvo, som konsult för formgivningen. De svenska motorsågstillverkarna utmärkte sig med innovationer och säkerhetsarbete. Partner var pionjärer med kastskyddet ”Älgläppen” och var först ut med uppvärmda handtag. Handtagen värmdes upp med hjälp av avgasröken som leddes igenom handtagen. Detta ersatte senare med eluppvärmda handtag.

Partner hade först sin verksamhet på Mölndalsvägen i Göteborg men flyttade 1970–1971 till Heliumgatan i Åbro industriområde i Mölndal där en ny modern fabrik uppförts. Partner tillverkade omkring 120 000 motorsågar per år i början på 1970-talet då framgångarna nådde sin höjdpunkt.

En användare minns tillbaka på ett internetforum: ”På 70-talet var Partner mycket använd som proffssåg i skogen. Förvisso stora, fyrkantiga och tunga men kände många som ansåg dom vara det enda rätta för grov avverkning”.

De största exportmarknaderna fanns i Kanada, Finland och Frankrike. Bland Partners exportländer fanns även Östtyskland. Bland de som använde Partnersågarna fanns inte bara östtyska huggare, socialistiska utbyten gjorde att även vietnamesiska skogsarbetare använde Partner.